RECENZIA: Kruh (Sara B. Elfgren, Mats Strandberg)

Apokalypsa začína v Bergslagene. Engelfors. Anjelské bystriny. Pekné meno, spustnuté mesto. Uprostred ničoho, obklopené hlbokými lesmi, v ktorých ľudia neraz zablúdili a už sa nikdy nenašli. Raz v noci, keď sa mesiac sfarbí na krvavočerveno, sa v zrušenom zábavnom parku ocitne šesť dievčat. Nemajú nič spoločné. Nevedia, ako sa tam dostali ani prečo tam prišli. Čoskoro však pochopia, že ak chcú prežiť, musia spolupracovať
.

„Elias spáchal samovraždu,“ koluje po chodbách strednej školy po tom, čo našli jeho telo na záchodoch. Nikto však nerozumie tomu, prečo by si mladý chlapec siahol na život. Niektorí ho zbožňovali, iní nenávideli, a preto sa vynára otázka, či Eliasovi náhodou k zúfalému činu niekto nedopomohol. Keď sa objaví ďalšia obeť, skupina šiestich dievčat zisťuje, že spleť čudných udalostí sa ani náhodou nekončí. Práve naopak, všetko sa ešte len začína…

Kniha Kruh pochádza z pera švédskych autorov Sary Elfgrenovej a Matsa Strandberga. Poviem vám, málokedy sa vidí tak zohrané spisovateľské duo ako spomínaná dvojica autorov. Kniha už od samého začiatku naberá na grádoch a autorom sa podarilo vďaka krátkym vetám a menšiemu počtu opisov čitateľa dokonale udržať v napätí. Pravidelne sa striedajú dejové línie a čitateľ má možnosť sledovať príbeh z viacerých uhľov pohľadu. Elias, Anna-Karin, Minoo či Vanessa. Každý je iný a zároveň výnimočný. Autori hlavné charaktery azda nemohli vymyslieť lepšie – postavy dokonale vystihujú dnešných tínedžerov, ich prvé lásky, skúsenosti so sexom, sklamania, klamstvá či problémy s rodičmi.

Na prvej polovici knihy teda nevidím ani jednu chybu. Ďalšími stránkami ale prichádzajú len ťažko uveriteľné skutočnosti a fantázia autorov občas presahuje pôvodnú hranicu a sem-tam sa objaví aj hluché miesto. To je však zapríčinené celkovým (podľa mňa) príliš veľkým rozsahom knihy. Ohliadnuc od týchto detailov (pre bežných čitateľov mizivých), je Kruh stále kniha na úrovni. Stačilo by len pár desiatok strán vyškrtať a Kruh by bol bezchybný.

Dielo Sary a Matsa ma vo viacerých smeroch prekvapilo, či už ide o nezabudnuteľné postavy, rýchly spád alebo celkové prostredie strednej školy. Priznávam, občas mi vďaka magickej riaditeľke pripomínalo Rokfortskú strednú čarodejnícku, no to je len bod k dobru. Všetko sa bude točiť do kruhu, vy si na knihu navyknete a nebudete sa od nej môcť odtrhnúť. Tak to ale už pri podobných knihách chodí.

Vydavateľstvo FORTUNA Libri

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme vydavateľstvu FORTUNA Libri